Vår arbetsmiljö
Vi vill att alla på arbetsplatsen ska trivas, känna respekt för varandra.
Många olyckor orsakas av människors beslut och handlingar vilket gör att de kan förebyggas.
Med detta som bakgrund ställer vi krav på att alla som uppehåller sig på våra arbetsplatser, följer dessa regler och arbetar säkert. På så sätt skapar vi skadefria arbetsplatser i hela vår verksamhet – alltid.
Dessa regler gäller alla som arbetar inom Börjes koncernen och de kan kompletteras med specifika regler för respektive arbetsställe. Reglerna ingår i koncernens ledningssystem och kompletterar gällande lagar och förordningar från myndigheter.
Risker i arbetet
Risker för ohälsa och olycksfall förebyggs genom att regelbundet genomföra riskbedömningar av samtliga risker på arbetsplatsen. Riskerna värderas och åtgärder föreslås med avsikt att förebygga olyckor och tillbud. Åtgärderna kan vara; kompetensutveckling, införande av nya arbetsrutiner/arbetssätt/teknik, ny skyddsutrustning etc.
Alla på arbetsplatsen ska känna till riskerna i sitt arbete samt vilka säkerhetsåtgärder som gäller.
Den som finner att det egna arbetet innebär en omedelbar och allvarlig fara för liv eller hälsa, ska genast stoppa det och därmed säkerställa att ingen annan kan drabbas och omedelbart underrätta platsansvarig samt skyddsombud.
Säkert beteende
För att uppnå skadefria och hälsosamma arbetsplatser är det av stor vikt att alla på arbetsplatsen bidrar till en säkrare arbetsplats genom att;
• Inte ta riskfyllda genvägar på grund av tidsbrist eller bekvämlighet.
• Inse att arbetsmiljöarbetet är en självklar del av arbetet, genom att exempelvis använda föreskriven skyddsutrustning.
• Vara medveten om sina handlingar samt tänka på konsekvenserna av sitt handlande.
• Ingripa vid riskfyllda beteenden, påpeka säkerhetsbrister samt vid behov underrätta platsansvarig samt skyddsombud.
• Omedelbart rapportera alla tillbud, skador eller andra riskobservationer till platsansvarig och WKER appen -tillbud.
• Använda mobiltelefoner under säkra former. När vi framför fordon och arbetsmaskiner på allmän väg använder vi handsfreeutrustning. Inne på arbetsplatsen ska fordonet/maskinen stå still vid användning av mobiltelefon.
Information och kompetens
* Lyftanordningar och liknande utrustningar måste besiktigas med vissa tidsintervall. Utrustning som saknar uppgift om godkänd besiktning får inte användas på arbetsplatsen.
• Material och förnödenheter ska endast förvaras på anvisad plats. Detta ska ske på ett välordnat och stadigt sätt för att förebygga att de välter, rullar ut eller sprider sig.
• Arbetsplatsen ska vara fri från material eller hinder som kan skapa snubbelrisker
eller andra faror.
• Parkeringar ska vid behov snöröjas och sandas för att motverka halkrisk.
• Transport- och utrymningsvägar får aldrig blockeras.
Personlig skyddsutrustning
Vid kvarstående risker då inga andra alternativ finns att tillgå, används personlig skyddsutrustning. Den används för att ge betryggande säkerhet mot ohälsa och olycksfall.
• Det är arbetsgivarens skyldighet att tillhandahålla rätt personlig skyddsutrustning som ska användas. Ytterligare personlig skyddsutrustning ska användas i enlighet med aktuella skyddsinstruktioner, vid exempelvis användning av hörselskydd, specifika arbetskläder, andningsskydd osv.
• Användaren ansvarar för att utrustningen underhålls och förvaras så den bibehåller sin skyddseffekt och hygieniska standard.
• Den som ska använda maskiner, utrustning eller teknisk utrustning ska kontrollera att erforderliga skyddsanordningar fungerar, är korrekt och säkert utförd innan arbete påbörjas.
• Vid användning av mobil arbetsplattform är personlig fallskyddsutrustning obligatorisk: − Vid användning av lift i Grupp B, typ bomlift − Vid användning av lift i Grupp A, typ saxlift/pelarlift om inte alla risker för att välta eller falla ur liften är helt undanröjda.
T.ex risk för påkörning eller kollision med fordon/maskin/annat, exempelvis lyftobjekt
• Stegar får endast undantagsvis användas.
Damm
Åtgärder ska vidtas för att reducera eller skärma av dammande arbete, så att övriga yrkesgrupper inte behöver utsättas för uppkommet damm genom planering och val av metoder, maskiner och utrustning.
• Dammet ska reduceras så nära källan som möjligt t ex genom integrerat utsug på maskinen/verktyget, dammsugning, punktutsug samt vattenbegjutning.
Bullrande verksamhet
Åtgärder ska vidtas för att så långt som möjligt reducera eller skärma av särskilt bullrande arbete, genom planering och val av metoder, maskiner och utrustning. Bullret ska reduceras så nära källan som möjligt. Man bör alltid använda hörselskydd vid bullrande arbete i verkstad, som t ex slipning, slaggning, borrning och hantering av gods.
Rökning är endast tillåtet utomhus på angiven plats
• Heta arbeten får endast utföras av den som har ett aktuellt utbildningscertifikat och tillstånd från tillståndsansvarig. Med heta arbeten avses svetsning, skärning och liknande brandfarliga arbeten.
• Alla på arbetsplatsen ska vara medvetna om var nödutgångar och återsamlingsplatsen finns, liksom var brandsläcknings- och första hjälpen-utrustning är placerad.
• Gasflaskor ska – då de inte används – samlas på avsedd plats med synlig varningsskylt, ha skyddshuven på, förvaras stående samt väl förankrade.
• Arbetsfordon ska tankas på avsedd plats och vara avstängda under tankningen.
Elsäkerhet
Endast behörig installatör, eller elektriker som arbetar under behörig installatör, får göra ingrepp i elinstallationer på arbetsplatsen.
• Alla elektriska verktyg, utrustningar och sladdar ska kontrolleras regelbundet. Defekt utrustning ska tas ur drift.
Avfallshantering
Åtgärder ska vidtas för att avfall/sopor hanteras på ett lämpligt sätt på respektive arbetsplats.
• Avfall från våra arbetsplatser ska källsorteras vid avsedd plats på arbetsplatsen.
• Farligt avfall ska sorteras ut och omhändertas på det sätt som föreskrivs.
OBS!
Vid upplåtelse av verkstaden för arbete på egna fordon utanför ordinarie arbetstid, ”hobbykvällar” (kvällar och lördagar-söndagar), är emellertid arbetsmiljölagen inte tillämplig eftersom ”arbete ej utförs för arbetsgivares räkning och lokal ej upplåts för yrkesmässig verksamhet”. Detta är endast tillåtet efter överenskommelse med VD!
Något arbetsgivaransvar enligt arbetsmiljölagen föreligger således ej!
Arbetsgivaren svarar dock för att verktyg, material, hjälpmedel och lokaler som används under ”hobbykvällar” är i sådant skick att skador på person eller material ej uppstår.
Ansvaret för själva handhavandet åligger däremot den enskilde brukaren!
Det åligger envar att återställa lånade verktyg m m efter brukandet samt att före påföljande arbetsdags början anmäla eventuella defekter eller liknande på lånat material. Arbetsplatsen skall lämnas i sådant skick att ordinarie arbete ej förhindras.